Hjälp för fjärrbesök - Vooler

Hur ett fjärrbesök påbörjas i ett videorum

  1. Öppna videorummet på vierailu.fi
  2. Fyll i ditt namn och klicka på “Gå med i möte”-knappen
  3. Aktivera din kamera och mikrofon när du ombeds göra det (titta på videon nedanför)
Notera: Kom ihåg att läsa igenom FAQ-listan nedanför för information om vilken webbläsare du kan använda för att gå med i videomötet.

Ofta Ställda Frågor (FAQ)

Vilken enhet eller webbläsare kan jag använda för att gå med i ett samtal?

Du kan använda Vooler i de flesta moderna webbläsare som körs på Android eller iOS-enheter.

Webbläsare som stöds på datorer:

  • Chrome
  • Chromium Edge, kräver att versionsnumret är nyare än 80
  • Firefox
  • Opera
  • Safari

Webbläsare som stöds i mobiltelefoner:

  • Kräver åtminstone iPhone 6s och iOS 12.4.8 eller nyare
  • iPad och iOS 12.4.8 eller nyare
  • En Android-telefon som är max 4 år gammal eller en läsplatta med Android 8 eller nyare

Läs mer om rekommenderad utrustning för Vooler (engelska): Vooler Hardware Guide på voolersupport.

Jag blockerade kameran och mikrofonen av misstag, hur tillåter jag dem igen?

Om du har blockerat användningen av mikrofonen eller kameran i din webbläsare, följ då de instruktionerna nedanför som bäst passar den webbläsare du använder.

Android-enhet: Chrome-webbläsare

Tillvägagångssättet skiljer sig mellan olika telefonmodeller.

Chrome kommer ihåg kamera- och mikrofoninställningar från tidigare. Om du har blockerat användningen av kamera eller mikrofon så måste du ändra dessa inställningar i webbläsaren.

  1. Tryck på ikonen med tre punkter beläget i det övre hörnet (eller vid ett liknande ställe) av webbläsaren. Ett nytt fönster kommer att öppnas på din skärm.
  2. Navigera till webbläsarens egna inställningar.
  3. Välj “Site settings” (inställningar för webbplatser).
  4. Välj inställningar för alla sidor, eller välj specifika inställningar, som du vill ändra. T.ex. Kamera- och mikrofoninställningar.
  5. Välj Vooler’s sida: app.vooler.fi
  6. Ge tillstånd till de enheter som du inte vill blockera, eller tryck “Wipe and reset” så att du kan ange tillstånd igen om nödvändigt.

iPhone eller iPad: Safari-webbläsare

Safari frågar efter tillstånd varje gång du går in i ett video rum, eller när du aktiverar din mikrofon eller videokamera.

  1. Klicka på den röda ikonen som föreställer antingen mikrofonen eller videokameran.
  2. Tillåt användningen av mikrofonen eller videokameran när webbläsaren begär tillstånd via ett popup-ruta.

Dator: Chrome-webbläsare

Chrome kommer ihåg nekande av tillstånd för mikrofon och kamera. Efter nekande av tillstånd, så måste tillståndet ges tillbacka enligt följande steg:

  1. Klicka på kamera-ikonen som finns i det högra hörnet av addressfältet. Ett litet rött X kan ses om tillståndet för kameran är nekad.
  2. Välj: “Allow the use of the camera always…” (välj det alternativ som tillåter användning av kamera)

Dator: Edge-webbläsare

  1. Klicka på kamera-/mikrofonikonen (som har en fylld röd cirkel med ett svart X innuti) i addressfältet.
  2. Tillåt webbsidan (webbsidans titel) att använda kamera/mikrofonen.
  3. Tillståndet för webbsidan måste ges separat för kameran respektive mikrofonen.

Data: Firefox-webbläsare

Firefox frågar efter tillstånd när du återvänder till mötesrummet efter att ha startat om webbläsaren. Du kan tillåta mikrofonen och kameran igen genom att, antingen starta om webbläsaren, eller följa instruktionerna nedanför.

  1. Klicka på kamera- eller mikrofonikonen som finns på den vänstra sidan av addressfältet.
  2. Ta bort blockeringen av kameran och/eller mikrofonen genom att klicka på x-ikonen på deras respektive rader.

Dator: Opera-webbläsare

Opera kommer ihåg när tillstånd nekats för antingen kameran eller mikrofonen. Om tillstånd tidigare nekats, så måste tillstånd återigen ges enlig följande instruktioner.

  1. Klicka på kamera-ikonen som finns på den vänstra sidan av addressfältet.
  2. Klicka på knappen som finns nere i popup-rutan och upphäv alla förbjud samtidigt som sidan uppdateras.

Dator: Safari-webbläsare

Safari frågar efter tillstånd när du går in i videorummet, sålänge du inte förbjudit användning av kamera på denna sida permanent. Du kan tillåta kameran och mikrofonen igen genom att antingen starta om webbläsaren, eller genom att följa instruktionerna nedanför.

  1. Gå till datorns meny: Safari –› Preferences -> Websites
  2. Välj kamera eller mikrofon.
  3. Välj vooler.fi från listan och ändra dess värde från “Deny” till “Allow”.
Sidan frågar efter tillstånd att använda kamera/mikrofon. Vad ska jag göra?

Om du vill använda din mikrofon eller skicka video från din kamera under ett mötet, så måste du ge tjänsten tillstånd att använda dessa enheter. Utan begärd tillstånd så kan du bara följa samtalet.

Varför kan inte andra höra mig i samtalet?
  • Se till att din mikrofon är påslaget: mikrofonens ikon på högra sidan, eller i den nedre delen av skärmen, är grön
  • Du kanske har aktiverat en felaktig mikrofon. Klicka på “Mer”-knappen som finns på övre eller undre hörnet av videorummets högra sida, klicka på “Välj ljudenhet” och välj den mikrofon som du vill använda.
  • Du kanske inte har gett tjänsten tillstånd att använda mikrofonen. Se till att du har tillåtit användningen av mikrofonen. I de flesta webbläsare kan tillstånd ges eller nekas via kamera- eller mikrofonikonerna som finns i addressfältet. Var vänlig och kontakta kundtjänst om du behöver hjälp med detta.
  • Om inget av ovanstående hjälper, var då väntlig och kontakta kundtjänsten.
Varför kan visas min videoström varken för mig eller för någon annan?
  • Om din videoström endast visar en svart bild med en cirkel innehållandes 1-2 bokstäver, se då till att kamera-ikonen är grön (denna ikon finns på högra eller nedre delen av videorummet).
  • Se till att ingenting blockerar din kamera och försäkra dig om att du har valt den rätta kameran. Klicka på “Mer” på övre eller undre hörnet av videorummets högra sida, gå sedan till “Ändra din profil” och välj “Enheter”. Härifrån kan du välja en fungerande kamera.
  • Du kanske inte har gett tjänsten tillstånd att använda kameran. Se till att du har tillåtit användningen av kameran. I de flesta webbläsare kan tillstånd ges eller nekas via kamera- eller mikrofonikonerna som finns i addressfältet. Var vänlig och kontakta kundtjänst om du behöver hjälp med detta.
  • Om inget av ovanstående hjälper, var då väntlig och kontakta kundtjänsten.
Hur går jag ur samtalet?

Klicka på den röda telefonikonen som finns i det nedre högra hörnet. Om skärmen är smal, eller om fönstret är smal, så finns denna ikon i det nedre vänstra hörnet.

Något oväntat inträffade under samtalet. Vad gör jag?

Gör ett felanmälan genom att använda formuläret nedanför, eller kontakta kundtjänsten och beskriv vad som har hänt så noga du kan.

Vad är Vooler

Vooler är ett system för videosamtal som utvecklats för följande ändamål:

  • Fjärr/distansbesök
  • Vård- och rehabiliteringstjänster med hjälp av videosamtal
  • Nätförsäljning och kundtjänst med hjälp av videosamtal

Ställ nya frågor eller anmäl ett fel